teNgS mY foLLower :)

Sunday, February 10, 2013

rangup dan gebunya pavlova :)

pavlova???
huhu..da lame nak makan makanan ni..
dan akhirnyaaa...dapat jugak!!
banyak2 time kasih kasih kat cik puan farida novianni ni cz sudi blanjer kiter..
hahahahah..suke2 sangat...
ceritaye bermula bile aku menemani beliau ke tesco kota bharu..
ecece..skema pnye ayat...so, kat c2 amsyarbaker ad la buat jualan kat food court tesco 2..
so, apa lgi..beli la!!haha..
oke..ni rupe PAVLOVA tuu...

belom sempat sampai rumah dah tinggal separuh..siyes sedap!!  rangup dan cair di mulut..hehe..

haa..korang yg belom cube 2..cpt2 la yer...hehe..

info:

Pavlova bukan dessert baru. Ia telah dicipta pada penghujung tahun 1920an khas untuk Penari ballet Rusia bernama Anna Pavlova yang telah datang ke New Zealand dan Australia. Sudah antik dessert ini, hampir 100 tahun dan menjadi dessert tradisi bagi rakyat New Zealand dan Australia.
Dessert Pavlova ini dihasilkan sama seperti membuat meringue iaitu putih telur yang dipukul hingga kental bersama gula. Namun yang membezakan antara meringue dan Pavlova adalah tambahan bahan di dalam resepi seperti tepung jagung, cuka dan Vanila. Kombinasi ini memberikan tekstur rangup dan rapuh di luar serta lembut seperti mashmallow didalam bila dimakan bersama Krim Chantilly (Whipped fresh cream) serta buah-buahan.
Jenis buah-buahan terpulang pada citarasa masing-masing. Namun kombinasi warna yang dihasilkan melalui gabungan buah Strawberi, kiwi dan pic sentiasa menarik perhatian. Munkin kerana ini Pavlova menjadi popular di Malaysia.
Pavlova lebih sedap dimakan selepas 2jam disediakan dan boleh bertahan sehingga 2 hari. (Di dalam peti sejuk) Selepas waktu itu tekturnya hilang rangup serta menjadi terlalu lembut seperti memakan krim. Namun masih enak dengan buah-buahan yang banyak. Nyum!!




No comments:

Post a Comment

da siap baca??
sekarang boleh komen cini :)
xnak komen???
--majuk-- (!_!)